Kundens beste i alt vi gjør!

BMW teknikere kan langt mer enn å reparere bil, de er også utrolig gode på kundebehandling.

Det stilles nye krav til mekanikerne hos Bilia Drammen, og de ansatte på BMW verkstedet trives godt i rollen som både bilmekaniker og kundeveileder. I utgangspunktet er denne måten å organisere arbeidet på et Volvokonsept, de startet med å innføre Personlig Servicetekniker på sine verksteder. At det innføres tilsvarende ordninger for flere merker gir bransjen et løft, i følge de som jobber i Bilia. Bilia Drammen er forhandler for både Ford, BMW og Volvo og totalt jobber det ca.100  serviceinnstilte ansatte der.

– Å være BMW tekniker innebærer at hver mekaniker har sin egen kundeportefølje de har ansvar for. Alt fra timebestilling, reparasjon og fakturering gjøres fra verkstedet, i utgangspunktet har kunden bare behov for å ha kontakt med mekanikeren. Kundemottaket er borte hos oss, og vi ser at kundene er veldig fornøyd med ordningen. Vi har gått fra nr. 19 til nr. 2 på BMWs målinger av kundetilfredshet, forteller verksmester Frank Persen.

Verksmester Frank Persen

Verksmester Frank Persen

Det kreves mer av en BMW tekniker enn av andre bilmekanikere. Man må være serviceinnstilt og like kundebehandling. I tillegg må man kunne flere datasystemer, ikke bare det som trengs for å analysere bilen, men også timeregistrerings- og faktureringssystemer. Sykefraværet har også gått ned til et minimum. Det er vanskelig å være borte når du selv har ringt opp en kunde og gjort en avtale for verkstedbesøk kl. 10.00 dagen etter.

Tre lærlinger har de også, Per Magnus Lie og Mathias Bore er i gang med sitt andre år, mens Vegard Døviken var ny i august.

– Vi trives veldig bra! Det at vi får jobbe så nærme bileierne gjør at arbeidsdagen blir mer variert, vi får ansvar for å følge opp kundene og det er positivt for både oss og dem. Kundene blir tryggere når de får snakke direkte med den som skal fikse på bilen, og nødvendig informasjon blir gitt direkte til den som trenger den. Det reduserer antall feil som innimellom skjer, forteller Per Magnus og Mathias.

Lærlingene hos Bilia

Lærlingene på BMW verkstedet: Mathias Bore, Per Magnus Lie og Vegard Døviken sittende foran.

Det er uten tvil en god stemning på verkstedet, og en utrolig serviceinnstilt gjeng som jobber der. Du trenger ikke gå mange skritt før noen spør om du trenger noe hjelp. Men sånn må det kanskje være når man lever etter mottoet "Kundens beste i alt vi gjør".

Vil du ha mer informasjon om BMW tekniker?

Del

Fellessekretariatet for opplæringskontor og -ringer i bilfag
Kontaktperson: Vidar H Strande
c/o Norges Bilbransjeforbund  Middelthunsgate 27, 0368 Oslo
E-post: vidar.strande@nbf.no

facebook-link

Copyright 2017 Bilfag.no. Alle rettigheter